Λίγες ημέρες απέμειναν -σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «ΑΓΡΟbusiness»- έως την προκήρυξη του νέου, δεύτερου κύκλου καθεστώτων του αναπτυξιακού νόμου (4399/2016), ο οποίος αναμένεται να… ανοίξει την επόμενη εβδομάδα (12-17 Νοεμβρίου). Αν και οι επενδυτικές ευκαιρίες για μικρές, μεσαίες και πολύ μικρές αγροτικές επιχειρήσεις - ουνιταρισμούς - ομάδες παραγωγών (επιδοτεί θερμοκηπιακές και σταβλικές εγκαταστάσεις) θα μπορούσαν να είναι σημαντικές, όπως μας εξηγούν παραγωγοί και συνεταιριστές από όλη τη χώρα, ο νέος αναπτυξιακός κρίνεται αφιλόξενος. Το γεγονός αυτό σχετίζεται με την αδυναμία εξεύρεσης ιδίων κεφαλαίων -που απαιτούνται για τέτοιου είδους επενδύσεις-, αλλά και την έλλειψη πολιτικής βούλησης για τη δημιουργία τράπεζας και λογαριασμών ειδικού σκοπού που θα διευκόλυναν και θα έδιναν κίνητρα.


Η άποψη του ΥπΑΑΤ

Για το θέμα, στενοί συνεργάτες του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλη Αποστόλου ανέφεραν στο ΑΓΡΟbusiness: «Τις μεγάλες επενδύσεις στον πρωτογενή τομέα και ειδικά στα θερμοκήπια και στις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις η χώρα μας τις έχει ανάγκη, γιατί οι μεγάλου βεληνεκούς παραγωγικές δραστηριότητες αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα του προϊόντος και προσφέρουν δυναμισμό στην αγροτική οικονομία. Υπάρχει μάλιστα εκπεφρασμένο ενδιαφέρον από επενδυτές για τέτοιες σύγχρονες επενδύσεις.

Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητη η ένταξη τέτοιων μονάδων στα πλεονεκτήματα, όπως κάθε φορά ισχύουν, του αναπτυξιακού νόμου της χώρας. Για να ενταχθούν όμως οι μονάδες αυτές του πρωτογενούς τομέα στον αναπτυξιακό, πρέπει να υποβληθεί σχέδιο καθεστώτος ενίσχυσης στην Ευρωπαϊκή Ενωση και να εγκριθεί από τις υπηρεσίες της κοινότητας.

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έχει δώσει τη σχετική τεκμηρίωση στο υπουργείο Οικονομίας, που έχει την αρμοδιότητα, και σύντομα αναμένουμε θετικές εξελίξεις».


Τα είπαν στον Χαρίτση

Το θέμα μάλιστα τέθηκε και στον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξη Χαρίτση από αγρότες, σε πρόσφατη επίσκεψή του στην Πρέβεζα, όπου συναντήθηκε με εκπροσώπους του Κηπευτικού Συνεταιρισμού της περιοχής. Τα παραπάνω μάς έκανε γνωστά ο Δημήτρης Καββαδάς, πρόεδρος του Κηπευτικού Συνεταιρισμού Πρέβεζας, ο οποίος τόνισε σχετικά: «Αν δεν υπάρχουν ιδία κεφάλαια, δεν μπορείς να επενδύσεις, και οι αγρότες, οι ομάδες παραγωγών και οι συνεταιρισμοί σήμερα που διαθέτουν ιδία κεφάλαια είναι ελάχιστοι. Επιπλέον, αν δεν δημιουργηθεί τράπεζα ειδικού σκοπού για την ύπαιθρο, δεν μπορεί να υπάρχει χρηματοδότηση. Είναι λοιπόν επιτακτική η ανάγκη να δημιουργηθούν λογαριασμοί ειδικού σκοπού για τέτοιου είδους αναπτυξιακά προγράμματα. Διότι, με τις κατασχέσεις των λογαριασμών λόγω χρεών που έχουν οι παραγωγοί, τα πράγματα είναι δύσκολα».


«Δεν θέλουμε να μπούμε σε νέα χρέη»

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και οι δηλώσεις του Μιχάλη Αγγελάκη, προέδρου του Αγροτικού Συνεταιρισμού «Ανατολή» Ιεράπετρας. Σύμφωνα με τον ίδιο: «Ο αναπτυξιακός δεν θα βοηθήσει καθόλου. Οπως είναι πλέον τα πράγματα, αυτό που κάνουν οι παραγωγοί είναι να προσπαθούν για διασώσουν και να προστατεύσουν τις εκτάσεις θερμοκηπίων που έχουν δημιουργήσει και σίγουρα δεν τους ενδιαφέρει -υπό αυτές τις οικονομικές συνθήκες- να τις αυξήσουν. Το θέμα δεν είναι να φτιάξουμε κάτι παραπάνω, αν είναι να τα δίνουμε όλα σε φορολογία. Οτιδήποτε έχει φτιαχτεί μέχρι τώρα με επιδοτήσεις και με δάνεια έχει ως αποτέλεσμα να χρωστάμε, οπότε δεν θέλουμε να μπούμε σε νέα χρέη. Οσον αφορά τους καινούργιους που θέλουν να επενδύσουν, αποτελεί μεγάλο ρίσκο, εκτός και αν έχουν δικά του κεφάλαια, πράγμα δύσκολο για τις εποχές όπου ζούμε».

Παράλληλα, ο παραγωγός και ιδιοκτήτης θερμοκηπίων στον Μαραθώνα Μανώλης Χωριανόπουλος συμπληρώνει πως «και η διαδικασία σύνταξης και κατάθεσης του επενδυτικού φακέλου είναι τρομερά πολύπλοκη. Εγώ προσωπικά δεν θα έμπαινα στη διαδικασία, διότι δεν θέλω να στηρίζομαι σε κάτι άλλο εκτός από τις δικές μου οικονομικές δυνατότητες».


Τι περιλαμβάνει ο αναπτυξιακός

Στον νέο κύκλο των προκηρύξεων θα ενταχθούν τέσσερα καθεστώτα:
α) Ενίσχυση Μηχανολογικού Εξοπλισμού
β) Γενικής Επιχειρηματικότητας
γ) Νέες Ανεξάρτητες ΜΜΕ
δ) Επενδύσεις Μείζονος Σημασίας, με τον συνολικό εκτιμώμενο προϋπολογισμό (δημόσια δαπάνη) να υπολογίζεται στα 550.000.000 ευρώ.
Το ελάχιστο ύψος επένδυσης για να υπαχθεί ένα σχέδιο στον νόμο ορίζεται στα 50.000 ευρώ για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (ΚΟΙΝΣΕΠ), στα 100.000 ευρώ για πολύ μικρές επιχειρήσεις, στα 150.000 ευρώ για μικρές επιχειρήσεις, στα 250.000 ευρώ για μεσαίες επιχειρήσεις και για cluster, και στα 500.000 ευρώ για μεγάλες επιχειρήσεις.

Επενδύσεις στον τομέα της γεωργίας - κτηνοτροφίας

Σε καθεστώτα ενισχύσεων του αναπτυξιακού μπορούν να υπαχθούν επενδυτικά σχέδια της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής, τα οποία αφορούν συγκεκριμένα:

Α. Τον τομέα φυτικής παραγωγής: Εκμεταλλεύσεις όλων των τύπων και παραγωγικών συστημάτων φυτικής παραγωγής, όπως συμβατική, πιστοποιημένη - ολοκληρωμένη, βιολογική κ.λπ. - υπαίθρια, υπό κάλυψη (θερμοκήπια, θάλαμοι καλλιέργειας μανιταριών θερμοκηπιακού τύπου, δικτυοκήπια κ.ά.).

Β. Τον τομέα ζωικής παραγωγής: Κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις για ίδρυση νέων, εκσυγχρονισμό υφιστάμενων εγκαταστάσεων. Συγκεκριμένα, υπάγονται επενδυτικά σχέδια όλων των παραγωγικών κατευθύνσεων, καθώς και όλων των τύπων εκτροφής, και υπό τους περιορισμούς και όρους που τίθενται ακολούθως, που αφορούν:
α) Βοοτροφικές μονάδες
β) Αιγοπροβατοτροφικές μονάδες
γ) Χοιροτροφικές μονάδες
δ) Μονάδες μονόπλων
ε) Μονάδες εκτροφής γουνοφόρων ζώων
στ) Μονάδες εκτροφής θηραμάτων και θηραματικών ειδών (με την επιφύλαξη των ισχυουσών δασικών διατάξεων για τα εν λόγω είδη σε εκτροφές)
ζ) Μονάδες εκτροφής σαλιγκαριών
η) Σηροτροφικές μονάδες
θ) Μονάδες μελισσοκομίας, παραγωγής μελιού, κεριού μελισσών και λοιπών προϊόντων κυψέλης
ι) Μονάδες εκτροφής κόνικλων, μέχρι το όριο δυναμικότητας των 2.000 θηλυκών αναπαραγωγής
ια) Πτηνοτροφικές μονάδες για τους ακόλουθους τύπους εκτροφών και υπό τους ακόλουθους περιορισμούς και όρους:
1) Εναλλακτικοί τύποι εκτροφών, πλην στρουθοκαμήλων, για την παραγωγή κρέατος πουλερικών βιολογικής εκτροφής, ελευθέρας βοσκής, παραδοσιακά ελευθέρας βοσκής, απεριόριστης ελευθέρας βοσκής.
2) Εναλλακτικοί τύποι εκτροφών, πλην στρουθοκαμήλων, για την παραγωγή αυγών πουλερικών βιολογικής εκτροφής, ελευθέρας βοσκής, αχυρώνα.
3) Συμβατικές εκτροφές πουλερικών, πλην στρουθοκαμήλων, για παραγωγή αβγών ή κρέατος, για εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μονάδων. Ειδικά για τις συμβατικές μονάδες εκτροφής ινδιάνων, υπάγεται επίσης η ίδρυση νέων μονάδων.
4) Πτηνοτροφεία αναπαραγωγής ή και εκκολαπτήρια αβγών, για εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μονάδων. Επίσης, υπάγεται η ίδρυση νέων μονάδων, μόνο όμως στο πλαίσιο καθετοποίησης υφιστάμενων πτηνοτροφικών μονάδων.

Για συνεταιρισμούς, για επιχειρήσεις νεοσσών και για επιχειρήσεις με συνεργαζόμενους πτηνοτρόφους (για επιχειρήσεις που παρέχουν νεοσσούς προς πάχυνση σε πτηνοτροφικές μονάδες και μετά την ολοκλήρωση της πάχυνσης, παραλαμβάνουν τα έτοιμα για σφαγή κοτόπουλα και τα διανέμουν μέσω του δικτύου τους προς πώληση), η συνολική δυναμικότητα μετά την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τη μέση παραγωγή ή/και διακίνηση της τελευταίας πενταετίας, αυξημένη κατά 20%.


Περιεχόμενο επενδυτικών σχεδίων:


- Δημιουργία νέας μονάδας.
- Επέκταση της δυναμικότητας υφιστάμενης μονάδας.
- Διαφοροποίηση της παραγωγής μιας μονάδας σε προϊόντα ή υπηρεσίες που δεν έχουν παραχθεί ποτέ σε αυτήν, με τον όρο ότι οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν τουλάχιστον κατά 200% τη λογιστική αξία των στοιχείων ενεργητικού που χρησιμοποιούνται εκ νέου, όπως έχει καταγραφεί στο οικονομικό έτος που προηγείται της έναρξης των εργασιών του επενδυτικού σχεδίου, ή
- Θεμελιώδης αλλαγή του συνόλου της παραγωγικής διαδικασίας υφιστάμενης μονάδας, με τον όρο ότι οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν τις αποσβέσεις των στοιχείων ενεργητικού που συνδέονται με τη δραστηριότητα, η οποία πρόκειται να εκσυγχρονιστεί, κατά τη διάρκεια των τριών προηγούμενων οικονομικών ετών.
- Απόκτηση του συνόλου στοιχείων ενεργητικού που ανήκουν σε επιχειρηματική εγκατάσταση που έχει κλείσει και η οποία αγοράζεται από επενδυτή που δεν σχετίζεται με τον πωλητή και αποκλείει την απλή εξαγορά των μετοχών μιας επιχείρησης.


Συμμετοχή στο κόστος του επενδυτικού σχεδίου

Η συμμετοχή στο κόστος του επενδυτικού σχεδίου μπορεί να γίνει είτε μέσω ιδίων κεφαλαίων, είτε με εξωτερική χρηματοδότηση, με την προϋπόθεση ότι το 25% του συνολικού επενδυτικού κόστους δεν περιέχει καμία κρατική ενίσχυση, δημόσια στήριξη ή παροχή.

Η συμμετοχή στο ενισχυόμενο κόστος συμβατικής επένδυσης υπολογίζεται στο σύνολο των ενισχυόμενων δαπανών αυτού, αφού αφαιρεθεί το ποσό της αιτούμενης επιχορήγησης, εφόσον προβλέπεται στο χρηματοδοτικό, και μπορεί να καλύπτεται με τους ακόλουθους τρόπους:

Α. Κάλυψη του κόστους του επενδυτικού σχεδίου ή τμήματος αυτού με ίδια κεφάλαια:
- Με αύξηση του μετοχικού ή εταιρικού κεφαλαίου του φορέα του επενδυτικού σχεδίου
- Με αύξηση του μετοχικού ή εταιρικού κεφαλαίου του φορέα του επενδυτικού σχεδίου με κεφαλαιοποίηση αποθεματικών
- Με την ανάλωση υφιστάμενων αποθεματικών
- Με εκποίηση στοιχείων ενεργητικού της επιχείρησης (που αφορούν αποκλειστικά γήπεδα, κτίρια και μηχανολογικό εξοπλισμό,) με απόδειξη της δυνατότητας πώλησης.

Β. Κάλυψη του κόστους του επενδυτικού σχεδίου ή τμήματος αυτού με εξωτερική χρηματοδότηση:
- Με τραπεζικό δάνειο ή δάνειο από άλλους χρηματοδοτικούς οργανισμούς ή ομολογιακό δάνειο εκδιδόμενο με δημόσια ή μη εγγραφή.
- Με επιστολή του νόμιμου εκπροσώπου του φορέα για την πρόθεση λήψης δανείου κατά τα ανωτέρω.


Τήρηση μακροχρόνιων υποχρεώσεων

Ορίζεται διάστημα τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων των φορέων μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου και την πιστοποίηση έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του, ως εξής:
- 3 χρόνια για: πολύ μικρές & μικρές επιχειρήσεις
- 5 χρόνια για μεσαίες επιχειρήσεις
- 7 χρόνια για μεγάλες επιχειρήσεις