Το τραγικό τροχαίο-δυστύχημα στις 27 Φεβρουαρίου το οποίο συγκλόνισε την Ελλάδα και κόστισε τις ζωές τεσσάρων ανθρώπων, έγινε δυστυχώς για ακόμη μία φορά η αφορμή για να αναζωπυρωθούν οι συζητήσεις για τον καταμερισμό ευθυνών. Έφταιγαν τα λάστιχα, η μεγάλη ταχύτητα, κάποια πιθανή κόντρα, οι ίδιοι κακοί δρόμοι; Τα ερωτήματα είναι πολλά όταν μιλάμε για ανθρώπινες ζωές και έρευνες της Τροχαίας διεξάγονται κάθε μέρα ώστε να καλυφθούν όλες οι πιθανές αιτίες.

Το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο και παίρνει δραματικές καταστάσεις κάθε χρόνο στην Ελλάδα με τόσα τροχαία δυστυχήματα που σημειώνονται. Συγκεκριμένα κάθε χρόνο καταγράφονται στη χώρα μας 1.600 νεκροί και 20.000 τραυματίες από τροχαία εκ των οποίων (60%-70%) είναι θύματα ηλικίας 15-29 χρονών. Η Ελλάδα σε ό,τι αφορά τα τροχαία δυστυχήματα-ατυχήματα και την οδική ασφάλεια βρίσκεται στην 28η θέση στην Ε.Ε. Η απαραίτητη αστυνόμευση είναι αναπόσπαστο κομμάτι της οδικής ασφάλειας καθώς και η τήρηση των σωστών υποδομών σε ό,τι αφορά τους δρόμους. Τα τροχαία δυστυχήματα-ατυχήματα αποτελούν σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα με άμεσες και έμμεσες, σοβαρές συνέπειες για τη χώρα μας. Η αστυνόμευση αποτελεί μερική αλλά σημαντική εκδήλωση πολιτειακής ευθύνης.

Ο Ιαβέρης- παλαίμαχος οδηγός αγωνιστικών αυτοκινήτων-, έχει μιλήσει πολλές φορές για την οδική ασφάλεια και σε πρόσφατη του δήλωση τόνισε ότι «για να σταματήσει το έγκλημα και η γενοκτονία που συντελείται καθημερινά στους ελληνικούς δρόμους, πρέπει η Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας να πάει στο Μαξίμου και να ζητήσει από τον πρωθυπουργό να το πάρει πάνω του γιατί είναι μέγα εθνικό και πολιτικό ζήτημα». Ενδιαφέρον έχει να αναφερθεί ότι στην Ελλάδα υπάρχει Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας στη Βουλή οποία μόνο φέτος έχει συνεδριάσει έξι φορές.

Όμως όσο το πρόβλημα αυτό μεγαλώνει, τα μέτρα τα οποία πρέπει να παρθούν και άμεσα πρέπει να είναι και αυτά εξίσου δραστικά. Το κακό οδικό δίκτυο, η ελλιπής-ανεπαρκής σήμανση καθώς και η έλλειψη αστυνόμευσης διογκώνουν το πρόβλημα. Συγκεκριμένα η βελτίωση αστυνόμευσης θα μπορούσε να επιτευχθεί αρχικά με ένα καλύτερο εξοπλισμό ελέγχου κυκλοφορίας και καταγραφής παρεμβάσεων, με λήψη άμεσων μέτρων παρουσίας και χρήσης ηλεκτρονικών μέσων σε σημεία του οδικού δικτύου που παρουσιάζουν μεγάλη συχνότητα ατυχημάτων. Επιπρόσθετα σημαντική θα ήταν και η εναρμόνιση της φόρμας της έκθεσης αυτοψίας τροχαίου ατυχήματος σε όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να είναι παντού του ίδιου τύπου.

Το παρόν σύστημα ελέγχου κυκλοφορίας και οδικής ασφάλειας δεν είναι αποτελεσματικό και παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις. Οι ελλείψεις του οδικού δικτύου και η ανεπαρκής συντήρηση του τόσο εντός των πόλεων όσο και στο επαρχιακό και εθνικό δίκτυο, η έλλειψη συστηματικής παρακολούθησης του επιπέδου και των προβλημάτων της οδικής ασφάλειας καθώς και η ανεπάρκεια προϋπολογισμού για τη σοβαρή υποστήριξη των δράσεων οδικής ασφάλειας το καθιστούν ακόμα πιο δυσλειτουργικό.