Με μια απόφαση που θα ταράξει τα ήσυχα νερά του κλάδου της συνδρομητικής, Wind και Vodafone ετοιμάζουν από κοινού την ανάπτυξη συνδρομητικής τηλεοπτικής πλατφόρμας, το συντομότερο δυνατό, φέρνοντας ανατροπές και εκπλήξεις σε μια αγορά που σήμερα ουσιαστικά μοιράζεται μεταξύ Forthnet (Nova) και ΟΤΕ.

Τόσο η επιτυχία του ΟΤΕ που κατάφερε μέσα σε 5 χρόνια εξασφαλίσει το μεγαλύτερο μερίδιο συνδέσεων στην αγορά με 500.000 συνδρομητές, όσο και το αδιέξοδο των προοπτικών απόκτησης της Forthnet, που συνεχίζει αυτόνομα, πιέζουν τις δύο τηλεπικοινωνιακές εταιρείες να δράσουν άμεσα.  

Η συνδρομητική είναι ο πλέον υποσχόμενος κλάδος για τις εταιρείες τηλεπικοινωνίας και για να μη χάσουν το τρένο, η Wind που ακόμη δεν έχει καν παρουσία και η Vodafone που διαθέτει μικρά μερίδια, στοχεύουν να αναπτυχθούν από κοινού και να δώσουν έμφαση premium τηλεοπτικό περιεχόμενο, που θα ενισχύσει τις ήδη υπάρχουσες υπηρεσίες προς τον πελάτη και να πάρουν ένα σημαντικό μερίδιο στην ανερχόμενη αυτή αγορά. Ουσιαστικά οι δύο εταιρείες ετοιμάζονται να αναπτύξουν συνέργιες και να προχωρήσουν σε κοινές επενδύσεις στο περιεχόμενο.

Υπενθυμίζεται ότι έχουν ήδη συμφωνήσει να συνεργαστούν στον σχεδιασμό και στην εκμετάλλευση των δικτύων νέας γενιάς δίνοντας πρόσβαση η μία στην άλλη στα δίκτυα οπτικής ίνας που υλοποιούν, ώστε να αποφευχθεί η άσκοπη επανάληψη επενδύσεων στην ίδια γεωγραφική περιοχή. Η κάθε εταιρεία θα διαθέτει το δικό της ιδιόκτητο δίκτυο, το οποίο ωστόσο θα μισθώνεται στον συνεργάτη της. Δηλαδή η Vodafone θα μισθώνει τις υποδομές της στη Wind και αντίστροφα. Μετά την πρώτη αυτή προσέγγιση οι δύο εταιρείες διερευνούν και άλλους τρόπους συνεργασίας, στη δημιουργία περιεχομένου, στις τεχνολογικές υπηρεσίες κ.α. ώστε να μοιραστούν το κόστος των επενδύσεων και να επισπεύσουν την ανάπτυξή τους.
Forthnet.

Σήμερα το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά συνδρομητικής από πλευράς συνδρομητών έχει ο ΟΤΕ αλλά από πλευράς εσόδων η Forthnet. Σύμφωνα με τον Corporate Communication Director της Forthnet, κ. Γρηγόρη Κατσογιάννη «Στρατηγική μας είναι να διαφυλάξουμε την αξία της εταιρείας και να διατηρήσουμε τα έσοδά της ώστε να έχουμε το μεγαλύτερο value share στην αγορά ακόμη κι αν δεν έχουμε τους περισσότερους συνδρομητές». Σημειώνεται ότι στο πρώτο εξάμηνο του 2016, η Forthnet Media AE είχε 462.000 συνδρομητές και έσοδα 71 εκατ. ευρώ, δηλαδή σε ετήσια βάση περίπου 140 εκατ. ευρώ. Ο ΟΤΕ από την πλευρά του, που δε δημοσιεύει χωριστά οικονομικά στοιχεία για την τηλεόραση, σύμφωνα με υπολογισμούς από τους 500.000 συνδρομητές είχε έσοδα περίπου 70 εκατ. ευρώ, αφού με βάση τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία που αφορούν την επιβολή του ετήσιου οικονομικού ανταλλάγματος για την άδεια δορυφορικής συνδρομητικής τηλεόρασης, από το υπουργείο Τύπου για το 2014, οι 350.000 συνδρομητές του απέφεραν έσοδα 50 εκατ. ευρώ. Η πλατφόρμα της NOVA -που ήρθε στα τέλη του 1999 ως μετεξέλιξη του Filmnet, του πρώτου συνδρομητικού καναλιού που αδειοδοτήθηκε στην Ελλάδα, το 1994- διαθέτει σήμερα περισσότερα από 250 κανάλια.
Σημειώνεται ότι οι Vodafone και Wind ελέγχουν περίπου το 40% της εταιρείας Forthnet, όμως δεν μπήκαν στη νέα αύξηση κεφαλαίου που έλαβε χώρα το περασμένο καλοκαίρι, ώστε να ελέγξουν επιπλέον μετοχές της εισηγμένης. Αντίθετα έχουν και οι δύο εκφράσει ενδιαφέρον για τη Cyta Ελλάδας μια κίνηση που θα έφερνε συνέργιες και θα ενίσχυε την ανάπτυξη στη συνδρομητική. Η Cyta Ελλάδος εισήλθε στην ελληνική αγορά pay tv τον Δεκέμβριο του 2013. Σήμερα προσφέρει 22 κανάλια στους πελάτες σταθερής της, καθώς η Cyta τηλεόραση αποτελεί πρόσθετη επιλογή του βασικού προϊόντος Cyta 2play (σταθερή και internet), το οποίο ο πελάτης «χτίζει» ανάλογα με τις ανάγκες του.

Επενδύσεις στο περιεχόμενο

Vodafone. Η Vodafone έχει παρουσία από το 2014 στις τηλεοπτικές υπηρεσίες με την απόκτηση της HOLTVTV, ωστόσο το μερίδιό της είναι πολύ μικρό και η υπηρεσία λειτουργεί συμπληρωματικά στα πακέτα τηλεπικοινωνιών. Όπως σημειώνει εκπρόσωπος της εταιρείας «Το επενδυτικό πρόγραμμα 500 εκατ. ευρώ που υλοποιούμε περιλαμβάνει και την ανάπτυξη υπηρεσιών τηλεόρασης. Στρατηγική μας είναι να αναπτυχθούμε και εξετάζουμε όλα τα σενάρια για τους ενδεχόμενους τρόπους που θα πετύχουμε την ανάπτυξή μας με το μικρότερο κόστος και τη μεγαλύτερη απόδοση. Στο πλαίσιο αυτό διερευνούμε με τη Wind τους τρόπους που θα μπορούσαμε να κάνουμε πιο αποδοτική την δραστηριότητα στη συνδρομητική».

Το Vodafone TV διαθέτει σήμερα 54 κανάλια -13 ειδησεογραφικά, 11 κανάλια ντοκιμαντέρ, 5 παιδικά μεταγλωττισμένα στα Ελληνικά, 6 αφιερωμένα στα σπορ, 9 lifestyle, 5 μουσικά, 3 ενηλίκων και τα ψυχαγωγικά Fox και Fox Life-, ενώ ο κατάλογος του on demand περιεχομένου μέσω του Vodafone Video Club περιλαμβάνει περισσότερους από 10.000 τίτλους τηλεοπτικών σειρών, παιδικών και ταινιών.

Η στρατηγική της ανάπτυξης της COSMOTE TV

Ωστόσο την πρωτοκαθεδρία της NOVA (Forthnet) «χτύπησε» μόνο ο OTE που κατάφερε η COSMOTE TV να φτάσει στους 500.000 συνδρομητές και σήμερα συνεχίζει τη στρατηγική ανάπτυξης προσφέροντας ολοκληρωμένο και ποιοτικό τηλεοπτικό πρόγραμμα, μαζί με προηγμένες διαδραστικές και on the go υπηρεσίες. Το 2016 που ήταν μια δύσκολη χρονιά κατά την οποία η Nova έχασε συνδρομητές ο ΟΤΕ TV πρόσθεσε 65.000 νέους πελάτες. «Πλέον δίνουμε έμφαση τόσο στο περιεχόμενο όσο και στις υπηρεσίες, αφού τώρα που η αγορά ωριμάζει και οι ρυθμοί ανάπτυξης δεν θα είναι τόσο εντυπωσιακοί είναι σημαντικό να κρατήσουμε το πελατολόγιό μας» σημειώνει η κα Στέλλα Μπενιουδάκη εκ μέρους του ΟΤΕ. Ήδη η διείσδυση της συνδρομητικής έφτασε από το 11% το 2011 στο 25% το 2016, στα κατά μέσο όρο επίπεδα του ευρωπαϊκού Νότου και προβλέπεται πλέον η ανάπτυξη να συνεχιστεί αλλά με μικρότερους ρυθμούς.

Η εταιρεία έχει ήδη κάνει break even και πλέον αυξάνει και τα έσοδά της από τη συνδρομητική που προέρχονται όχι μόνο από τις συνδρομές αλλά και από τη διαφήμιση. Το 2016, ήταν μία χρονιά δύσκολη για την αγορά-μπήκε και το χαράτσι επιβαρύνοντας το κόστος της υπηρεσίας, αλλά η COSMOTE TV συνέχισε να αναπτύσσεται και σήμερα έχει πάνω από 90 ψηφιακά κανάλια εκ των οποίων τα 32 high definition.