Μπορεί στις άμεσες προτεραιότητες του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης να ήταν η σύνδεση του αφορολογήτου ορίου με την χρήση πλαστικού χρήματος, ωστόσο στο προϋπολογισμό του 2017 δεν γίνεται καμία αναφορά.

"Ξέχασε", μάλλον, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης το «πλαστικό χρήμα» από το κεφάλαιο της φορολογικής πολιτική τόσο για το τρέχον έτος, όσο και για το 2017. Την ίδια στιγμή, δεν γίνεται αναφορά και στην "περιβόητη" διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με το σύστημα taxisnet.

Η περίφημη απόφαση για την ηλεκτρονική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των λοιπών ηλεκτρονικών φορολογικών μηχανισμών των επιχειρήσεων με τις πληροφοριακές υποδομές της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) του υπουργείου Οικονομικών, καθώς επίσης και την υποχρέωση των επιτηδευματιών που δεν έχουν ταμειακές μηχανές ή άλλους φορολογικούς μηχανισμούς να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στην Γ.Γ.Π.Σ. τα δεδομένα των εκδιδόμενων φορολογικών στοιχείων είναι έτοιμη από τον Ιανουάριο αλλά η κατάθεσή της είχε "παγώσει".

Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, που είχαν εξαγγελθεί από τον πρωθυπουργό Α. Τσίπρα και η διασύνδεση του αφορολόγητου ορίου με την υποχρεωτική χρήση καρτών στις συναλλαγές των φορολογούμενων δεν περιλαμβάνεται, όπως "δείχνει" ο προϋπολογισμός στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης. 

Όμως, στο μέτωπο του φορολογικού μηχανισμού το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζει για το 2017: 

-Την επέκταση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου προκειμένου να περιληφθούν περιουσιακά στοιχεία των φορολογούμενων που δεν έχουν ήδη καταγραφεί από τη φορολογική διοίκηση. Στο πλαίσιο αυτό θα ζητηθεί η επικύρωση ηλεκτρονικά από τους φορολογούμενους στοιχείων που θα λάβει η φορολογική διοίκηση από τις τράπεζες για τις καταθέσεις και τις επενδύσεις των φορολογούμενων.

-Την ανταλλαγή στοιχείων με άλλες χώρες τα οποία αφορούν στα εισοδήματα και τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία που διατηρούν φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας στο εξωτερικό. Τα στοιχεία θα αξιοποιηθούν για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής

-Τηνεπέκταση του Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λοιπών Πληρωμών προκειμένου να περιληφθούν σε αυτό και άλλα δεδομένα, όπως είναι οι επενδύσεις των φορολογούμενων σε κινητές αξίες (χρηματοοικονομικά προϊόντα κλπ). Το Μητρώο αξιοποιείται στο πλαίσιο ελέγχων για την αδικαιολόγητη προσαύξηση περιουσίας φορολογούμενων που πραγματοποιεί η φορολογική διοίκηση

-Την ολοκλήρωση των ηλεκτρονικών προγραμμάτων για τον αυτόματο συμψηφισμό επιστροφών φόρου και φορολογικών οφειλών

-Την ηλεκτρονικοποίηση των συναλλαγών των φορολογούμενων με την εφορία στο πεδίο της φορολογίας Κεφαλαίου, όπως είναι οι μεταβιβάσεις ακινήτων. Πρόκειται για πεδίο συναλλαγών που εξακολουθούν να γίνονται χειρόγραφα ταλαιπωρώντας τους πολίτες

-Την εφαρμογή του συστήματος ιχνηλασιμότητας των καπνικών προϊόντων από την εισαγωγή ή το χωράφι έως και τον τελικό καταναλωτή προκειμένου να καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο καπνού

-Την ανάπτυξη συστήματος για την αξιοποίηση των στοιχείων του δικτύου εισροών εκροών στο κύκλωμα διακίνησης καυσίμων

-Την σταδιακή ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου, πλήρως αυτοματοποιημένου συστήματος για τη διαχείριση και παρακολούθηση των διαδικασιών είσπραξης των οφειλών (μέσω νέου ΕΣΠΑ 2014-2020).

-Την επέκταση ηλεκτρονικών υπηρεσιών για την υποστήριξη του υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών αυτοαπασχολούμενων και την ενσωμάτωση της είσπραξης εισφορών κοινωνικής ασφάλισης μέσω της φορολογικής διοίκησης (έργο ΕΦΚΑ)

-Την σύσταση πρόσθετων Κινητών Ομάδων Ελέγχου (ΚΟΕ) σε όλη την Επικράτεια.

Φόροι ύψους 2,5 δισ.  

Παρόλα αυτά, η κυβέρνηση εξαπολύει σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις φοροεπιδρομή ύψους 2,5 δισ. ευρώ.

Η μερίδα του λέοντος προέρχεται από τους έμμεσους φόρους σε καύσιμα, τσιγάρα, καφέ, τηλεφωνία, συνδρομητική τηλεόραση, αλλά και από την αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου. Το νέο κύμα φόρων θα συμβάλει στο να αυξηθεί το πρωτογενές πλεόνασμα στα 3,6 δισ. ευρώ ή στο 2% του ΑΕΠ.

Οι νέοι φόροι ύψους περίπου 2,5 δισ. ευρώ θα προέλθουν: 

1. Από την αύξηση των συντελεστών της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος και την μεγαλύτερη εισφορά αλληλεγγύης (1,38 δισ. ευρώ).
2. Από την αναπροσαρμογή των τελών κυκλοφορίας (12,5 εκατ. ευρώ).
3. Από την πλήρη εφαρμογή του συντελεστή ΦΠΑ 24%, καθώς εφαρμόστηκε από τον Ιούνιο του 2016, (218,4 εκατ. ευρώ).
4. Από την αύξηση του φόρου εισοδήματος στα εταιρικά οχήματα (91 εκατ. ευρώ)
5. Από την αύξηση των ΕΦΚ στα καύσιμα και το πετρέλαιο θέρμανσης 439.4 εκατ. ευρώ. Από την 1η Ιανουαρίου 2017 ο ΕΦΚ στη βενζίνη θα αυξηθεί κατά 3 λεπτά το λίτρο, από τα 0,67 στα 0,7 ευρώ το λίτρο, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης θα αυξηθεί κατά 8 λεπτά το λίτρο, από τα 0,33 στα 0,41 ευρώ το λίτρο. Ο ΕΦΚ στο υγραέριο κίνησης θα αυξηθεί κατά 10 λεπτά το λίτρο, από τα 0,33 στα 0,43 ευρώ το λίτρο. Εάν υπολογιστεί και ΦΠΑ επί της πρόσθετης διαφοράς φόρου που θα προκύψει από την αύξηση, η τελική επίπτωση στην λιανική τιμή πώλησης της βενζίνης θα είναι μια ανατίμηση της τάξεως των 4 λεπτών ανά λίτρο με συνέπεια η αμόλυβδη να πωλείται σε τιμές που θα κινηθούν στα επίπεδα των 1,40 ευρώ το λίτρο. Στο πετρέλαιο κίνησης η αύξηση του φόρου κατά 8 λεπτά το λίτρο θα έχει ως συνέπεια η μέση λιανική τιμή να υπερβεί το 1,10 ευρώ, ενώ στο υγραέριο κίνησης κατά 12-13 λεπτά το λίτρο.
6. Από την αναμόρφωση της φορολογίας στα επενδυτικά οχήματα (19,3 εκατ. ευρώ)
7. Από την επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση (14,6 εκατ. ευρώ)
8. Από την αύξηση του ΕΦΚ στην μπύρα (25,8 εκατ. ευρώ)
9. Από την αύξηση του φόρου κατανάλωσης στα τσιγάρα (και τα ηλεκτρονικά) 142 εκατ. ευρώ. Αυξάνονται από την 1η Ιανουαρίου 2017 οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης στα τσιγάρα και τα λοιπά προϊόντα καπνού. Το αποτέλεσμα των αυξήσεων αυτών στους ΕΦΚ των τσιγάρων και του καπνού θα είναι να αυξηθούν οι λιανικές τιμές πώλησης από 0,50 έως 1 ευρώ ανά πακέτο. Από την 1η Ιανουαρίου 2017 θα επιβληθεί ειδικός φόρος κατανάλωσης στα υγρά που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρονικά τσιγάρα.
10. Από την επιβολή φόρου στον καφέ 62 εκατ. ευρώ. Η επιβολή του φόρου αυτού, αναμένεται να επιβαρύνει κατά 10%-20% τις λιανικές τιμές πώλησης των διαφόρων ειδών καφέ.
11. Από την επιβολή τέλους στην σταθερή τηλεφωνία 54,2 εκατ. ευρώ. Το νέο αυτό τέλος θα επιβάλλεται από την 1η Ιανουαρίου 2017 επί των καθαρών (προ ΦΠΑ) τηλεπικοινωνιακών τελών κάθε μηνιαίου ή διμηνιαίου λογαριασμού. Επί του νέου αυτού τέλους θα επιβάλλεται εν συνεχεία ο ΦΠΑ με συντελεστή 24%. Η τελική επιβάρυνση στους λογαριασμούς σταθερής τηλεφωνίας θα αγγίξει το 6%.